מהי אהבה
מהי אהבה - אחת השאלות שהאלתיות לאורך ההיסטוריה.
פילוסופים ,ילדים בכיתה ג , פסיכולוגים ומתרגילי טנטרה כולם מנסים להבין מה זה?
ניתן לומר שבהקשר ההודי הטנטרה היא הזרם המוביל בעיסוק בנושא האהבה.
כדי לענות אל שאלה זאת יש דבר ראשון להבחין בן תופעות שונות המוגדרות תחת המילה חובקת הכול..אהבה.
התפיסה הטנטרית מבדילה דבר ראשון בן אהבה אנוכית ואהבה שאינה אנוכית .מודל הצקרות מציג שבע רמות בתפיסת המציאות.בכל אחת מהן קיימת סוג של אהבה.
אהבה בצקרות נמוכות - אהבה אנוכית
אהבה ברמת צאקרת הבסיס היא רצון פרגמאטי אינסטינקטיבי לשיתוף פעולה זוגי עם בת זוג שנתפסת מתאימה לצורכי רביה והישרדות.
מדובר באהבה גופנית שבסיסה אנוכי, חייתי ואינסטינקטיבי.כמה בת הזוג משפרת את סיכויי ההישרדות שלי ואת שימור הגנים שלי.
ברמת הצאקרה השנייה אהבה הינה מבוססת רגשות.אהבה קשורה בכמה טוב בת הזוג גורמת לי להרגיש,כמה היא משפרת את מעמדי החברתי,כמה היא מעוררת את תשוקתי וכו.
ברמת הצאקרה השלישית אהבה מבוססת על שליטה וכוח,אני אוהב את זאת שמהווה לי אתגר,שמאפשרת לי לקבל יותר כוח ,עוצמה שליטה.
גם ברמה זאת האהבה עדין אנוכית.
כל אחד מסוגי אהבה אילו תלויים בדבר- כלומר בסיפוק הצורך אותו אמור בן הזוג למלא ומוגבלים.
אני נותן אהבה בתמורה לקבלת טובה ,אהבתי מוגבלת מחושבת ואם אתן ממנה יותר על המידה אני עלול להתרוקן ממשאבי.
חמור מזה הלך הדבר עליו מבוססת אהבתי הלכה האהבה..
אהבה בצקרות הגבוהות - אהבה לא אנוכית
רק ברמת הצאקרה הרביעית - צאקרת הלב ניתן להתחיל לדבר על אהבה אמיתית.
אדם במצב זה אינו מרוכז יותר בעצמו אלה נהנה בכנות מאושרו של האחר.הוא אינו אוהב כדי לקבל אלה פשוט מלא וגדוש באהבה בה הוא משפיע על סביבתו.
אהבה זאת אינה תלויה ברמת המשיכה המינית ואינה מוגבלת. ככל שנותנים ממנה יותר יש יותר.
אהבה כזאת נראית מעט אידיאליסטית ותלושה אך יש לה כוח לחולל מציאות.
השינויים החיוביים הגדולים בהיסטוריה היו תודות לאהבה כזאת החל מישוע הנוצרי, רבי עקיבה ובודהה וכלה במהטמה גנדי ואולי ..אם תרצה ההיסטוריה אובמה.
הטנטרה במהותה עוסקת באהבה כזאת.
אהבת אדם - אהבת אלוהים - אהבת אדם
אך בכל זאת על מה מבוססת אהבה כזאת ומה סודה? וחשוב מזה איך לעורר או לשמר כזה סוג של אהבה.
בתלמוד ובטנטרה יש גישות דומות לאהבה גדולה ,רבי עקביה דיבר על שני סוגים של אהבה "ואהבת לרעך כמוך", "ואהבתה את ה' אלוהיך"
היש קשר בין שתי צורות אהבה אילו.
סוואמי וויקאננדה בספרו "באקטי יוגה" מסביר את העיקרון המרכזי בתורת הבקטי שמההווה את הזרם הפופלרי ביותר במחשבה הטנטרית.
הוא אומר כי קיימת רק אהבה אחת, אהבה לנוכחות האלוהית.
אהבה זאת בנוסף להכרה כי אלוהים קיים בכול ("אין כלום מלבדו") גורמת למתרגל הבקטי לאהוב את כל הקיים ולראות בכל את בבואתו של האהוב.
המתרגל לומד לאהוב את המתוק בפרי כמתיקותו של האהוב,את רעלו של הנחש כארסו של האהוב ואת פניה של אהובתו כפניו של האהוב.
הנחש המכיש נאהב ע"י הבקטי כי הוא ביטוי של רצון האלה הגדולה.הוא מאמין באלה "הטובה והמיטיבה" באופן מלא ומשתמש אפילו בנשיכת הנחש כזדמנות לגלות דבקות באהובתו.. קצת מופרע
דרך אהבה לא מותנת וחסרת פשרות באל מסוגל הבקטי לאהוב את כל הקיים וכמובן את אהובת ליבו בצורה לא מוגבלת..
ראיה מעבר לצורה..טראנספיגורציה
למעשה ללא "ואהבת את ה' אלוהך" חיונית לאהבה פרטית ,אלוהים הוא ההבנה כי כל האנשים מחוברים וקשורים במארג הבריאה ולעשה אחד הם.
המשורר רומי כתב" כשאני אוהב אותך אני אוהב את עצמי ,כשאני אוהב את עצמי אני אוהב אותך" .אני אוהב אותך רק כשאני מבין שאת זה למעשה אני, זה למעשה אלוהים..
העיקרון הטנטרי של טראנספיגורציה מבוסס על הבנה זאת,בטרנספיגורציה אני מזהה בבת הזוג את המהות האוטנטית שלה,אני רואה את מה שקיים מעבר לקליפות ,להתניות ולמנגנוני ההגנה,אני אוהב בה את מה שלא משתנה קיים תמיד ולא מותנה.
דוגמה כזאת נראה ביחסי אל בת זוגתי.
אם אליך מספיק עמוק בהתבוננותי עליה אגיע לראיית הטוהר שלה,הילדה הפנימית,הצורך הבסיסי באהבה וחום.
אם אליך עמוק אף יותר אראה את האישה הפנימית ,המהות הנשית שלה,אם אליך עמוק אף יותר אראה את האלה.המהות הארכיטיפית העל אישית שלה,אם אליך עמוק אף יותר אראה את הג'יב אטמן,הנשמה ,שורש אלוהים מלמעלה ממש.
טראנספיגורציה - היא עיקרון מופלא המאפשר לראות אל הפוטנציאל והיופי הלא מותנים שמאבר לחזות הרגילה.
ראיית הכול כיופי
נשאלת השאלה עם טראנספיגורציה ניתנת למימוש רק בן בני זוג.
התשובה היא לא, למעשה ניתן לראות את היופי הקורן והביטוי האלוהי בכל דבר ,גבר אישה,עציץ ,הר או מאפרה..
אבל זה מעט קשה יותר בדרך כלל לראות את הניצוץ האלוהי בדודה הפולניה מאשר במאהבת יפה.
וגם באותה אישה עצמה קצת יותר קשה לראות יופי קורן כשהיא כולה מוטרדת מהמניות שלה בבורסה וחייבת להספיק לעבודה לעומת מצב בוא היא נפתחת אליך באהבה ותשוקה והעיניים שלה נוצצת באור הירח..
לכן מעשה האהבה הוא בהחלט מקום טוב להתחיל להתאמן בו בטרנספיגורציה אם כי לא האחרון.
לבסוף המטרה היא להיות מסוגל לזהות את הניצוץ האלוהי ולאהוב אהבת אמת את השכן ,הכלב ובמיוחד את ..עצמך.ושוב
"כשאני אוהב אותך אני אוהב את עצמי כשאני אוהב את עצמי אני אוהב אותך."
אהבה כבחירה
זוהי למעשה בחירה באהבה. יש משהו לא מחלק באהבה.אם אוהבים אז אוהבים הכל,האהבה תתבטא עם השכן בזה שתחייך ותומר מילה טובה,אם אהובתך במעשה אהבה ואם ילדך שגנב מהמכולת בסטירה מצלצלת שתגרום לו לא לגנוב יותר.. וכו
גם אם תראה כועס זה בפנים עדיין תהיה אהבה שפועלת,הרבה אנשים גם אם הם אוהבים זה בפנים כעס או אנוכיות שפועלים.
אהבה, מגן דויד וטנטרה
צאקרת הלב מסומלת בטנטרה כמגן דויד.
סמל טאנטרי עתיק זה מראה את הדיאלקטיקה של אהבת אמת,משולש אחד מכוון כלפי מטה,זוהי האהבה הארצית,אהבת הבריאה על כל יצוריה."ואהבת לרעך כמוך"
המשולש השני מכוון כלפי מעלה זהו אהבת אדם לבורא ,אהבה טראנספרסונלית ,"ואהבת את ה' אלוהיך"
רק ביחד נוצרת אהבה מושלמת ובת קיימה.
קיימים אנשים שטוענים שהם אוהבים את אלוהים אבל נראה שהם שונאים כמעט כל מי ששונה מהם,זוהי לא יכולה להיות אהבת אלוהים אמיתית.
יש אנשים שאוהבים בני אדם,אבל לא מסוגלים לראות את הכוח המאחד שהופך את כל בני האדם לאחים,אהבת אדם במצבים קשים עלולה להתהפך ולהפוך לכעס,רק פרספקטיבה גבוהה יותר יכולה לשמור על אהבה במצבים כאלה.
קימות צורות גבוהות אף מאהבה בצקרת הלב..
אהבת אם המזינה ומזינה ואהבת המסטר לתלמידיו הם דוגמאות לאהבה ברמת הצ'אקרה החמישית,בצ'קרה השישית והשביעית מדובר באהבה ללא גבולות ועל אישית. אהבת הכוח הגברי את הכוח הנשי דרך גופים אנושיים ואהבת המודעות הדוממת את עולם הצורות והתנועה.
תכלית האהבה - אהבת גמא
אז למה בעצם לאהוב.. כבר נאמר במקורות שתכלית האהבה היא האהבה עצמה.
אהבה היא התכלית ואהבה שמטרתה אחרת אינה אהבה בסופו של דבר..
סוומי וויקננדה בספרו "באקטי יוגה" מבהיר את המטרה האולטימטיבית של אהבה ..ובכל זאת מכל הדרכים הרוחניות הדרך המהירה ביותר היא דרך האהבה,ניתן לכלות את כל מצבור ההתניות הקרמאטיות ברגע אחד של אהבה חובקת כל לאלוהים, אהבה כזאת קרויה אהבת "גאמה" ,אהבה כזאת שורפת את כל תפיסות האגו ברגע אחד.
לסיכום
יש הרבה הגדרות ורמות לאהבה.
תכלית העבודה בטנטרה הי להמיר צורות נמוכות של אהבה לצורת גבוהות יותר..
כל כך הרבה שירים נכתבו על אהבה אבל כל כך מעט ממש חוו אותה.
ביוגה טנטרית ובתרגולי טנטרה יש דרכים ישירות לעורר אהבת אמת ולשמר אותה.
המישפט בשביל כבוד צריך לעבוד נכון אף יותר לאהבה,אהבה אינה דבר מיקרי ואינה קוראת רק כשהאדם הנכון מגיע.
אהבה נמצאת בכל מקום ויש לנו אפשרות להתחבר לתדר הזה כל הזמן..משפט סופי אומר -יש אנשים שנמצאים על שפת האגם ומתים מצמא,יש אנשים שמוקפים באנשים וקמלים מבדידות.
אהבה היא דרך חיים ועבודה פנימית,מי שמתאמן באופן שיטתי על פתיחת הלב ,מי שמטפח נדיבות וחמלה לאורך זמן,מי שבוחר לאהוב כעיקרון כללי בחיים ..הוא זה שימצא אהבה בחייו.
הטנטרה נותנת כלים ומראה דרך ומכאן כל אחד והמאמץ שלו.
גוני דפ אומר בסרט דון חואן דה מרקו - יש 4 שאלות שנשאלות משחר ההיסטוריה,בשביל מה ראוי לחיות בשביל מה ראוי למות,מה מקודש,מה טעם החיים. התשובה לכל השאלות היא - אהבה.
מהי אהבה - אחת השאלות שהאלתיות לאורך ההיסטוריה.
פילוסופים ,ילדים בכיתה ג , פסיכולוגים ומתרגילי טנטרה כולם מנסים להבין מה זה?
ניתן לומר שבהקשר ההודי הטנטרה היא הזרם המוביל בעיסוק בנושא האהבה.
כדי לענות אל שאלה זאת יש דבר ראשון להבחין בן תופעות שונות המוגדרות תחת המילה חובקת הכול..אהבה.
התפיסה הטנטרית מבדילה דבר ראשון בן אהבה אנוכית ואהבה שאינה אנוכית .מודל הצקרות מציג שבע רמות בתפיסת המציאות.בכל אחת מהן קיימת סוג של אהבה.
אהבה בצקרות נמוכות - אהבה אנוכית
אהבה ברמת צאקרת הבסיס היא רצון פרגמאטי אינסטינקטיבי לשיתוף פעולה זוגי עם בת זוג שנתפסת מתאימה לצורכי רביה והישרדות.
מדובר באהבה גופנית שבסיסה אנוכי, חייתי ואינסטינקטיבי.כמה בת הזוג משפרת את סיכויי ההישרדות שלי ואת שימור הגנים שלי.
ברמת הצאקרה השנייה אהבה הינה מבוססת רגשות.אהבה קשורה בכמה טוב בת הזוג גורמת לי להרגיש,כמה היא משפרת את מעמדי החברתי,כמה היא מעוררת את תשוקתי וכו.
ברמת הצאקרה השלישית אהבה מבוססת על שליטה וכוח,אני אוהב את זאת שמהווה לי אתגר,שמאפשרת לי לקבל יותר כוח ,עוצמה שליטה.
גם ברמה זאת האהבה עדין אנוכית.
כל אחד מסוגי אהבה אילו תלויים בדבר- כלומר בסיפוק הצורך אותו אמור בן הזוג למלא ומוגבלים.
אני נותן אהבה בתמורה לקבלת טובה ,אהבתי מוגבלת מחושבת ואם אתן ממנה יותר על המידה אני עלול להתרוקן ממשאבי.
חמור מזה הלך הדבר עליו מבוססת אהבתי הלכה האהבה..
אהבה בצקרות הגבוהות - אהבה לא אנוכית
רק ברמת הצאקרה הרביעית - צאקרת הלב ניתן להתחיל לדבר על אהבה אמיתית.
אדם במצב זה אינו מרוכז יותר בעצמו אלה נהנה בכנות מאושרו של האחר.הוא אינו אוהב כדי לקבל אלה פשוט מלא וגדוש באהבה בה הוא משפיע על סביבתו.
אהבה זאת אינה תלויה ברמת המשיכה המינית ואינה מוגבלת. ככל שנותנים ממנה יותר יש יותר.
אהבה כזאת נראית מעט אידיאליסטית ותלושה אך יש לה כוח לחולל מציאות.
השינויים החיוביים הגדולים בהיסטוריה היו תודות לאהבה כזאת החל מישוע הנוצרי, רבי עקיבה ובודהה וכלה במהטמה גנדי ואולי ..אם תרצה ההיסטוריה אובמה.
הטנטרה במהותה עוסקת באהבה כזאת.
אהבת אדם - אהבת אלוהים - אהבת אדם
אך בכל זאת על מה מבוססת אהבה כזאת ומה סודה? וחשוב מזה איך לעורר או לשמר כזה סוג של אהבה.
בתלמוד ובטנטרה יש גישות דומות לאהבה גדולה ,רבי עקביה דיבר על שני סוגים של אהבה "ואהבת לרעך כמוך", "ואהבתה את ה' אלוהיך"
היש קשר בין שתי צורות אהבה אילו.
סוואמי וויקאננדה בספרו "באקטי יוגה" מסביר את העיקרון המרכזי בתורת הבקטי שמההווה את הזרם הפופלרי ביותר במחשבה הטנטרית.
הוא אומר כי קיימת רק אהבה אחת, אהבה לנוכחות האלוהית.
אהבה זאת בנוסף להכרה כי אלוהים קיים בכול ("אין כלום מלבדו") גורמת למתרגל הבקטי לאהוב את כל הקיים ולראות בכל את בבואתו של האהוב.
המתרגל לומד לאהוב את המתוק בפרי כמתיקותו של האהוב,את רעלו של הנחש כארסו של האהוב ואת פניה של אהובתו כפניו של האהוב.
הנחש המכיש נאהב ע"י הבקטי כי הוא ביטוי של רצון האלה הגדולה.הוא מאמין באלה "הטובה והמיטיבה" באופן מלא ומשתמש אפילו בנשיכת הנחש כזדמנות לגלות דבקות באהובתו.. קצת מופרע
דרך אהבה לא מותנת וחסרת פשרות באל מסוגל הבקטי לאהוב את כל הקיים וכמובן את אהובת ליבו בצורה לא מוגבלת..
ראיה מעבר לצורה..טראנספיגורציה
למעשה ללא "ואהבת את ה' אלוהך" חיונית לאהבה פרטית ,אלוהים הוא ההבנה כי כל האנשים מחוברים וקשורים במארג הבריאה ולעשה אחד הם.
המשורר רומי כתב" כשאני אוהב אותך אני אוהב את עצמי ,כשאני אוהב את עצמי אני אוהב אותך" .אני אוהב אותך רק כשאני מבין שאת זה למעשה אני, זה למעשה אלוהים..
העיקרון הטנטרי של טראנספיגורציה מבוסס על הבנה זאת,בטרנספיגורציה אני מזהה בבת הזוג את המהות האוטנטית שלה,אני רואה את מה שקיים מעבר לקליפות ,להתניות ולמנגנוני ההגנה,אני אוהב בה את מה שלא משתנה קיים תמיד ולא מותנה.
דוגמה כזאת נראה ביחסי אל בת זוגתי.
אם אליך מספיק עמוק בהתבוננותי עליה אגיע לראיית הטוהר שלה,הילדה הפנימית,הצורך הבסיסי באהבה וחום.
אם אליך עמוק אף יותר אראה את האישה הפנימית ,המהות הנשית שלה,אם אליך עמוק אף יותר אראה את האלה.המהות הארכיטיפית העל אישית שלה,אם אליך עמוק אף יותר אראה את הג'יב אטמן,הנשמה ,שורש אלוהים מלמעלה ממש.
טראנספיגורציה - היא עיקרון מופלא המאפשר לראות אל הפוטנציאל והיופי הלא מותנים שמאבר לחזות הרגילה.
ראיית הכול כיופי
נשאלת השאלה עם טראנספיגורציה ניתנת למימוש רק בן בני זוג.
התשובה היא לא, למעשה ניתן לראות את היופי הקורן והביטוי האלוהי בכל דבר ,גבר אישה,עציץ ,הר או מאפרה..
אבל זה מעט קשה יותר בדרך כלל לראות את הניצוץ האלוהי בדודה הפולניה מאשר במאהבת יפה.
וגם באותה אישה עצמה קצת יותר קשה לראות יופי קורן כשהיא כולה מוטרדת מהמניות שלה בבורסה וחייבת להספיק לעבודה לעומת מצב בוא היא נפתחת אליך באהבה ותשוקה והעיניים שלה נוצצת באור הירח..
לכן מעשה האהבה הוא בהחלט מקום טוב להתחיל להתאמן בו בטרנספיגורציה אם כי לא האחרון.
לבסוף המטרה היא להיות מסוגל לזהות את הניצוץ האלוהי ולאהוב אהבת אמת את השכן ,הכלב ובמיוחד את ..עצמך.ושוב
"כשאני אוהב אותך אני אוהב את עצמי כשאני אוהב את עצמי אני אוהב אותך."
אהבה כבחירה
זוהי למעשה בחירה באהבה. יש משהו לא מחלק באהבה.אם אוהבים אז אוהבים הכל,האהבה תתבטא עם השכן בזה שתחייך ותומר מילה טובה,אם אהובתך במעשה אהבה ואם ילדך שגנב מהמכולת בסטירה מצלצלת שתגרום לו לא לגנוב יותר.. וכו
גם אם תראה כועס זה בפנים עדיין תהיה אהבה שפועלת,הרבה אנשים גם אם הם אוהבים זה בפנים כעס או אנוכיות שפועלים.
אהבה, מגן דויד וטנטרה
צאקרת הלב מסומלת בטנטרה כמגן דויד.
סמל טאנטרי עתיק זה מראה את הדיאלקטיקה של אהבת אמת,משולש אחד מכוון כלפי מטה,זוהי האהבה הארצית,אהבת הבריאה על כל יצוריה."ואהבת לרעך כמוך"
המשולש השני מכוון כלפי מעלה זהו אהבת אדם לבורא ,אהבה טראנספרסונלית ,"ואהבת את ה' אלוהיך"
רק ביחד נוצרת אהבה מושלמת ובת קיימה.
קיימים אנשים שטוענים שהם אוהבים את אלוהים אבל נראה שהם שונאים כמעט כל מי ששונה מהם,זוהי לא יכולה להיות אהבת אלוהים אמיתית.
יש אנשים שאוהבים בני אדם,אבל לא מסוגלים לראות את הכוח המאחד שהופך את כל בני האדם לאחים,אהבת אדם במצבים קשים עלולה להתהפך ולהפוך לכעס,רק פרספקטיבה גבוהה יותר יכולה לשמור על אהבה במצבים כאלה.
קימות צורות גבוהות אף מאהבה בצקרת הלב..
אהבת אם המזינה ומזינה ואהבת המסטר לתלמידיו הם דוגמאות לאהבה ברמת הצ'אקרה החמישית,בצ'קרה השישית והשביעית מדובר באהבה ללא גבולות ועל אישית. אהבת הכוח הגברי את הכוח הנשי דרך גופים אנושיים ואהבת המודעות הדוממת את עולם הצורות והתנועה.
תכלית האהבה - אהבת גמא
אז למה בעצם לאהוב.. כבר נאמר במקורות שתכלית האהבה היא האהבה עצמה.
אהבה היא התכלית ואהבה שמטרתה אחרת אינה אהבה בסופו של דבר..
סוומי וויקננדה בספרו "באקטי יוגה" מבהיר את המטרה האולטימטיבית של אהבה ..ובכל זאת מכל הדרכים הרוחניות הדרך המהירה ביותר היא דרך האהבה,ניתן לכלות את כל מצבור ההתניות הקרמאטיות ברגע אחד של אהבה חובקת כל לאלוהים, אהבה כזאת קרויה אהבת "גאמה" ,אהבה כזאת שורפת את כל תפיסות האגו ברגע אחד.
לסיכום
יש הרבה הגדרות ורמות לאהבה.
תכלית העבודה בטנטרה הי להמיר צורות נמוכות של אהבה לצורת גבוהות יותר..
כל כך הרבה שירים נכתבו על אהבה אבל כל כך מעט ממש חוו אותה.
ביוגה טנטרית ובתרגולי טנטרה יש דרכים ישירות לעורר אהבת אמת ולשמר אותה.
המישפט בשביל כבוד צריך לעבוד נכון אף יותר לאהבה,אהבה אינה דבר מיקרי ואינה קוראת רק כשהאדם הנכון מגיע.
אהבה נמצאת בכל מקום ויש לנו אפשרות להתחבר לתדר הזה כל הזמן..משפט סופי אומר -יש אנשים שנמצאים על שפת האגם ומתים מצמא,יש אנשים שמוקפים באנשים וקמלים מבדידות.
אהבה היא דרך חיים ועבודה פנימית,מי שמתאמן באופן שיטתי על פתיחת הלב ,מי שמטפח נדיבות וחמלה לאורך זמן,מי שבוחר לאהוב כעיקרון כללי בחיים ..הוא זה שימצא אהבה בחייו.
הטנטרה נותנת כלים ומראה דרך ומכאן כל אחד והמאמץ שלו.
גוני דפ אומר בסרט דון חואן דה מרקו - יש 4 שאלות שנשאלות משחר ההיסטוריה,בשביל מה ראוי לחיות בשביל מה ראוי למות,מה מקודש,מה טעם החיים. התשובה לכל השאלות היא - אהבה.
רן דרן M.A במדעי הדתות אוניברסיטת תל אביב,מורה מוסמך ביוגה אזוטרית מטעם אגמה יוגה ?בי"ס בין לאומי ליוגה וטנטרה,מאמן אישי מטעם המי'"ל,מרצה וכותב בנושאי יוגה וניו אייג'.
פרטים נוספים :רן 0507393910
http://www.randeren.info
פרטים נוספים :רן 0507393910
http://www.randeren.info